SZOLGÁLTATÁSAINK
Tehetséggondozás
Intézményünk nevelőtestülete 2010-től határozta el, hogy kidolgozza tehetségsegítő folyamatát, melynek lényege a műhelyfoglalkozások rendszeres alkalmazása. Az Óvodapedagógusok Országos Tehetségsegítő Tanácsának szakmai konferenciáin minden tanévben részt veszünk, és az ott tanultak alapján Nagy Jenőné rendszere szerint vállaljuk a tehetségsegítő munka folyamatos erősítését. 2016- ban Regisztrált Tehetségpont minősítést kaptunk, több nyertes pályázat segítette tehetségsegítő munkánkat. Óvodánk a tehetséggondozást a Nagy Jenőné: „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” alternatív program és a „Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata” című szakkönyv alapján működteti. Egy óvodapedagógus rendelkezik Tehetséggondozó szakmódszertani oklevéllel. Elvünk az, hogy minden gyermek tehetséges lehet valamiben csak fel kellene fedezni! Két óvodapedagógus a Gardneri tehetségterületek és mérőeszköz alkalmazásával a gyermekek 5 éves koráig elkészíti a beválogató megfigyelést. Ebben segítséget nyújt az intézmény fejlesztőpedagógusa. A tehetségkoordinátor feladata az eredmények összesítése és az intézményvezetővel együtt eldönteni, milyen és hány tehetségműhelyt érdemes kialakítani, illetve érdeklődés, motiváció és kreatív adottságok alapján kiválasztani a tehetségműhely vezetőt és segítőjét. Az óvodai tehetséggondozásban az egyik legfontosabb cél a szülők megnyerése a kisgyermekkori tehetségsegítés támogatásához. Minden év elején réteg szülői értekezleten tájékoztatjuk a szülőket a folyamatról. Célunk, hogy minél hatékonyabban tudjuk bevonni őket a tehetséggondozó programba. Ennek érdekében a szülőknek és nagyszülőknek közös programokat szervezünk. Meghívjuk őket a galéria megnyitókra, ovikoncertekre, vagy a gyermekek munkáiból összeállított kiállításra, ezek a közös élmények, lazító programok segítenek egymás megismerésében, az óvodai élet bekapcsolásába. Az évek során a szülők közül sokan a tehetségügy támogatóivá váltak.
Feladataink:
- Felismerni a gyermekekben lévő adottságokat, képességeket.
- Ösztönözni, motiválni kreativitásukat.
- Harmonikus fejlesztés.
- Segíteni őket a különböző helyzetekben.
- Az általános kreatív nevelés eszközeivel segíteni fejlődésüket
- Speciális célok a tehetséggondozásban:
- A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása.
- A gyermek tehetségével összefüggő gyenge területek kiegyenlítése.
- Minden terület fejlesztése.
- Elfogadó, a személyiségfejlődést segítő légkör kialakítása
- Nyelvi tehetségterület
- Zenei tehetségterület /Kaláris tánc tehetségműhely
- Térbeli- vizuális tehetségterület /Varázsceruza tehetségműhely
- Térbeli kinesztetikus tehetségterület
- Logikai tehetségterület
- Természet tehetségterület /Zöld manók tehetségműhely
- Interperszonális és intraperszonális képességek fejlesztése
Zenei tehetségterület /Kaláris tánc tehetségműhely
Szarkáné Novák Csilla- Kaláris tánc tehetségműhely vezető
Oláhné Bodnár Réka- Kaláris tánc tehetségműhely segítő
Térbeli- vizuális tehetségterület /Varázsceruza tehetségműhely
Bóni Tamásné- Varázsceruza tehetségműhely vezető
Puskás Borbála- Varázsceruza tehetségműhely segítő
Természet tehetségterület /Zöld manók tehetségműhely
Volyákné Toronyi Éva- Zöld manók tehetségműhely vezető
Molnárné Győrfy Zsuzsanna- Zöld manók tehetségműhely segítő
Hanyics Mónika Piroska- Tehetségkoordinátor
A műhely besorolása a gardneri tehetségterület óvodai adaptációja szerint a térbeli-vizuális interperszonális, intraperszonális képességek fejlesztésével történik. Október hónaptól május hónapig Bóni Tamásné és Puskás Borbála óvodapedagógusok irányításával komplex tehetségprogram terv alapján zajlik.
A műhelymunka célja:
A tehetséges gyermekek erős oldalának erősítése.
Új technikák megismerésével alakuljon egyéni bánásmódjuk, ezáltal későbbi érdeklődési irányukat tudják majd alakítani.
Tudjanak gyönyörködni munkájukban, fedezzék fel a szépet, értékeket.
Élvezzék az alkotó együttlét örömét.
Fő feladataink:
- A kiemelkedő képességű kreatív gyermekek felfedezése, gondozása, a lehetőségek tovább erősítése, a művészetek segítségével.
- Kreativitásuk ösztönzése, motiválása.
- Kitartó munkára nevelés.
- Egymásra figyelő, egymást segítő nevelés.
- 8 gyermek kerül az óvoda nagycsoportosai közül a műhelybe, azok, akik átlagon felüli kézügyességgel, képességgel rendelkeztek, szívesen és sokat tevékenykedtek a vizuális térben, illetve nyitottak új technikák alkalmazására.
- Speciális terület adottságainak megfigyelése (pl.: rajzai expresszívek, különösen kifejezőek, elmélyülten alkot, büszke az alkotásaira…)
- Kreatív adottságok megfigyelése (pl.: eredeti ötletei vannak, gazdag képzelőerővel rendelkezik…)
- Motivációs adottságok megfigyelése (pl.: érdeklődik a művészeti alkotások iránt, ösztönzőleg hat rá társa véleménye…)
A legnagyobb pozitív visszajelzés számunkra, amikor azt mondták a kislányok, hogy: Óvó néni, köszönjük a tehetséget!
Kaláris Tánc Tehetségműhely
A tehetségműhely vezető óvodapedagógusok Oláhné Bodnár Réka és Szarkáné Novák Csilla. Magunkénak valljuk ezt a műhelyt, mivel mindketten átérezzük a népzene, néptánc, népszokás hangulatát és a hagyományok ápolását. Így tedd rá képzéseken gazdagítjuk tudásunkat.
A tehetségműhely célja és feladatai:
- elégítse ki a résztvevők mozgásszükségleteit, miközben az edzettségi szintjük, teherbíró képességük fokozódik
- alakítson ki értékes emberi tulajdonságokkal és jellemvonásokkal rendelkező egyént
- fejlessze az esztétikai érzéket
- segítsen kialakítani csoportos játékhoz szükséges képességeket
- a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődést elmélyítse a gyerekekben.
- az egész személyiségre ható komplex, fejlesztő, játékos foglalkozások pozitívan hatnak a gyermek érzelmi, értelmi, anyanyelvi és esztétikai életére és segítik mozgásfejlődésüket.
Heti rendszerességgel folynak a foglalkozások a műhelybe beválogatott tehetségígéretekkel. Differenciált módszereket alkalmazva sajátítja el a 5-6-7 éves korosztály a néptáncot. A foglakozások elején stílusosan felvesszük a pörgős szoknyákat, kalapokat és kezdődhet a „mulatság”, ahogyan a gyerekek szokták mondani. A néptánc, népi játékok, népdalok és hagyományok felelevenítése, ezeken keresztül a gyermekek ritmusérzékének és mozgáskoordinációjának fejlesztése, a táncos mozgás alapozása. Azzal, hogy a gyermektáncban használható mozdulatokat bővítjük, ismételjük, szépítjük, a ritmusérzék fejlesztéséhez is hozzájárulunk. Azonban a gyermektánc során is szükséges ellenőrizni, javítani a mozgást, ez természetesen az óvónő feladata. Mire kell figyelni? Egyrészt a testtartás szépségére, a fejtartásra, továbbá a mimikára és a tekintetre. Példát mutatunk, legyen a mi arckifejezésünk, tekintetünk a kiindulópont gyermekeink számára! Fontos továbbá figyelni a laza, ám mégis pontos járásra, a mozdulatok és az egyenletes lüktetés összhangjára. Körjáték esetén a kör szabályos formájának megtartása is fontos, illetve a gyerekek közti egyenletes távolság (ez a távolság lehet például a kartávolság). Természetesen a foglalkozások előrehaladtával fontos variálni, bővíteni a körjáték során használt mozdulatokat, például a kar, vagy a láb mozgásait, ezáltal is fejlesztve gyermekeink mozgását. A változatos térformák, irányok ugyanis fejlesztik a gyermekek forma-és térérzékét, irány felismerő képességét. A gyerekek megszeretik a néptáncot, szívesen járnak a foglalkozásokra sok gyermek memóriája, gondolkodása fejlődik a néptánc hatására. A ruhatárunkat „pörgős” szoknyákat, kalapokat és ingeket szeretnénk bővíteni a jövőben.
A szülőnek bemutatjuk az év végén egy előadással, a tanult dalos játékokat, mondókákat, rigmusokat.
NEVELÉSI TANÁCSADÁS
A B-A-Z Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézmény tevékenységének fő célkitűzése, hogy a kliensek számára magas színvonalú szolgáltatást nyújtson és a pedagógiai folyamatokhoz szakszerű segítséget biztosítson. A nevelési tanácsadás keretében minden nevelési év elején szűrővizsgálatot végzünk a nagycsoportos óvodások között. A szűrési eredmények alapján iskolakezdésig javaslatot teszünk a gyermek fejlesztő foglalkozáson való részvételére heti egy alkalommal, melyet a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársa biztosít a részére. Időpontja: hétfőn/ 8:45-11:45
Kissné Molnár Judit gyógypedagógus
Szakterület: nevelési tanácsadás – szakértői bizottsági tevékenység, kiemelten tehetséges gyerekek, tanulók gondozása
Jobbágyné Tóth Gyöngyi
logopédus- gyógypedagógus
Feladatköre:
A szerzett és/vagy a fejlődés során nyilvánvalóvá váló hangképzési, beszéd- és nyelvi zavarok elsődleges, másodlagos, harmadlagos prevenciója, a diagnózis felállítása (státuszdiagnózis, differenciáldiagnózis, fejlesztődiagnózis), a terápia megszervezése, a gyermekek fejlesztése, a beszélt és írott nyelv „akadálymentes” használatának előkészítése 3-6 éves korban.
A logopédiai ellátás kiemelt szakterületi célja és feladata a 3 éves gyermekek szűrése KOFA kérdőíves eljárással, valamint az 5 évesek szűrése SZÓL-E? szűrőeljárással. A szűrési eredmények alapján iskolakezdésig heti egy alkalommal biztosít logopédiai ellátást a beszédhibás, valamint a nyelvi zavarral küzdő gyerekek számára.
Logopédiai terápia helye:
Gönci Barackvirág Napköziotthonos Óvoda, Bölcsőde és Konyha
3895 Gönc, Károlyi G. u. 31/B
Időpontja: szerda/ 8:45-11:45
Kissné Molnár Judit gyógypedagógus
Szakterület: nevelési tanácsadás – szakértői bizottsági tevékenység, kiemelten tehetséges gyerekek, tanulók gondozása
Jobbágyné Tóth Gyöngyi
logopédus- gyógypedagógus
Feladatköre:
A szerzett és/vagy a fejlődés során nyilvánvalóvá váló hangképzési, beszéd- és nyelvi zavarok elsődleges, másodlagos, harmadlagos prevenciója, a diagnózis felállítása (státuszdiagnózis, differenciáldiagnózis, fejlesztődiagnózis), a terápia megszervezése, a gyermekek fejlesztése, a beszélt és írott nyelv „akadálymentes” használatának előkészítése 3-6 éves korban.
A logopédiai ellátás kiemelt szakterületi célja és feladata a 3 éves gyermekek szűrése KOFA kérdőíves eljárással, valamint az 5 évesek szűrése SZÓL-E? szűrőeljárással. A szűrési eredmények alapján iskolakezdésig heti egy alkalommal biztosít logopédiai ellátást a beszédhibás, valamint a nyelvi zavarral küzdő gyerekek számára.
Logopédiai terápia helye:
Gönci Barackvirág Napköziotthonos Óvoda, Bölcsőde és Konyha
3895 Gönc, Károlyi G. u. 31/B
Időpontja: szerda/ 8:45-11:45
,
ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODA
Munkaközösségünk 2014-ben alakult. 2015-ben, 2017- ben, és 2021- ben kaptuk meg a Zöld Óvoda címet. 2023-ban feladatunk volt az „Örökös Zöld Óvoda” cím megszerzése, mely számunkra erkölcsi megbecsülést is jelent. A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósítása szempontjából az óvodai nevelési tevékenységeknek jelentős szerepük van a fenntartható fejlődés megvalósítása érdekében. Odafigyelünk arra, hogy a környezeti nevelés, a gondozás, a munka és más tevékenységek során a gyermek életre való felkészítése, a fenntarthatóság jegyében valósuljon meg. Ennek megfelelő programjaink, tevékenységeink biztosítását kiemelten fontosnak tartjuk ebben a nevelési évben is.
Célunk:- A gyermekek és a szülők környezetbarát szokásainak formálása, a környezettudatos magatartás megalapozása, váljanak képessé arra, hogy harmóniában éljenek az őket körülvevő világgal, vigyázzanak rá.
- Az óvodai nevelésben minél tudatosabban jelenítsük meg a „zöld” tartalmakat.
- A már elkezdett és jól bevált gyakorlatok folytatása, fejlesztése, (természetes anyagok használata, újrahasznosítás, jeles napok megszervezése, hagyományápolás…), valamint ezek bővítése.
- A Zöld Óvoda címmel kapcsolatos feladatok megvalósításának biztosítása.
- A fizikai környezet, eszközrendszer fejlesztése.
- A környezettudatos nevelés, környezetbarát magatartás és szemlélet folyamatos alakítása.
- Lakóközösségünk értékeinek megismerése, azok védelmének tudatosítása.
- Az óvodás gyermekeink környezettudatos állampolgárrá nevelése.
- Az óvoda dolgozóinak, a gyermekek szüleinek környezettudatos szemléletformálása.
- A fenntarthatóság szellemében programok szervezése, lebonyolítása.
- Belső és külső továbbképzések felkutatása, szervezése, ezeken való részvétel.
- Pályázatok figyelése, kidolgozása, pályázati munkák elkészíttetése (Pl. gyermekrajzok)
- Zöld óvodai tartalmak közvetítése a szülők felé, ezek megosztása különböző rendezvényeken.
- A fejlesztések, innovációk, kezdeményezések eredményeinek megbeszélése.
- Partneri kapcsolatok ápolása, bővítése.
- Önértékelés, a megvalósult és fejlesztést igénylő területek feltérképezése.
- A fenntarthatóságra nevelés erősítése.
- A helyes és egészséges életvitel tudatosítása.
- A környezetbarát szemléletmód tudatosítása, népszerűsítése.
- Zöld faliújságon felhívások, információk kiírása a szülők számára.
- Zöld programok ismertetése.
- Programjainkról készült videó felvételek, fotók közzététele az óvoda Facebook oldalán.
- Elért eredmények figyelemmel kísérése Bóni Tamásné/ Zöld Óvoda koordinátor
HITOKTATÁS
A református óvodai hitoktatást Jánvári Béla lelkipásztor végzi intézményünkben.
„Hiszem, a gyermek Isten ajándéka. Ezeket a kicsiny és csodás ajándékokat meg kell becsüljük, kiemelt figyelmet kell fordítanunk lelki fejlődésükre, hogy hittel, tartással, stabilitással és egészséges értékekkel rendelkező felnőttekké váljanak.” /J.B./
Borbély Géza telkibányai református lelkipásztor vagyok. A Gönci Barackvirág Napköziotthonos Óvodában hittan foglalkozásokat tartok a zsujtai gyermekeknek heti egy alkalommal. Hittan foglalkozáson énekelünk, imádkozunk és bibliai történeteket mondok el a gyermekeknek. /B.G./
Intézményünkben a katolikus hittant Szabó László római katolikus plébános tartja heti egy alkalommal.